مبانی نظری وپیشنه تحقیق ارزیابی عملکرد،روش ارزیابی متوازن، ضرورت وجود ارزیابی متوازن، معیارهای ارزیابی متوازن
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 0
فرمت فایل docx
حجم فایل 89 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 45
مبانی نظری وپیشنه تحقیق ارزیابی عملکرد،روش ارزیابی متوازن، ضرورت وجود ارزیابی متوازن، معیارهای ارزیابی متوازن

فروشنده فایل

کد کاربری 1113
کاربر
 
 

مبانی نظری وپیشنه تحقیق ارزیابی عملکرد،روش ارزیابی متوازن، ضرورت وجود ارزیابی متوازن، معیارهای ارزیابی متوازن

 

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc


بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::

 

 

 

2-1- مقدمه............................................................................................................................................................................ 9

2-2- ارزیابی عملکرد ....................................................................................................................................................... 11

2-2-1- معیارهای مالی سنتی ارزیابی عملکرد.................................................................................................. 13

2-2-2- مشکلات معیارهای مالی سنتی ............................................................................................................ 13

2-3- روش ارزیابی متوازن.............................................................................................................................................. 14

2-4- چهار منظر ارزیابی متوازن................................................................................................................................... 16

2-4-1- منظر مالی ................................................................................................................................................... 16

 

الف

2-4-2- منظر مشتری ............................................................................................................................................. 17

2-4-3- منظر فرایندهای درون سازمانی.............................................................................................................. 18

2-4-4- منظر یادگیری و رشد ............................................................................................................................ 19

2-1- ضرورت وجود ارزیابی متوازن.............................................................................................................................. 20

2-2- ویژگیهای عمده ارزیابی متوازن ......................................................................................................................... 24

2-6-1- توازن بین عوامل داخلی و خارجی........................................................................................................ 25

2-6-2- توازن بین شاخص ها و معیارهای پیشرو و کندرو ........................................................................... 25

2-6-3- توازن بین معیارهای مالی و غیر مالی................................................................................................... 26

2-6-4- توازن بین اهداف بخش های مختلف و اهداف کلی شرکت .......................................................... 27

2-6-5- توازن بین اولویت های مالی و عملیاتی .............................................................................................. 27

2-7- معیارهای ارزیابی متوازن ..................................................................................................................................... 28

2-7-1- معیارها در منظر مالی .............................................................................................................................. 28

2-7-2- معیارها در منظر مشتری ........................................................................................................................ 29

2-7-3- معیارها در منظر فرایندهای داخلی ...................................................................................................... 30

2-7-4- معیارها در منظر یادگیری و رشد ......................................................................................................... 31

2-8- استراتژی و ارتباط آن با ارزیابی متوازن ......................................................................................................... 31

2-9- ارتباطات معیارهای چند گانه کارت امتیازی ................................................................................................. 35

2-9-1- روابط علت و معلولی ................................................................................................................................ 35

2-9-2- محرک های عملکرد................................................................................................................................... 36

2-10- سازمانهای موفق در اجرای ارزیابی متوازن................................................................................................... 37

2-11- ایجاد ارزش برای شرکت................................................................................................................................... 38

2-12- پیشینه تحقیق..................................................................................................................................................... 40

2-12-1- پژوهش‌های خارجی...................................................................................................................................... 40

2-12-2- پژوهش‌های داخلی........................................................................................................................................ 45

 

 

2-1- مقدمه:

در دهه های اخیر حسابداری مدیریت در زمینه های گوناگون پیشرفتهای قابل توجهی داشته است. سیستم های تولیدی قابل انعطاف، سیستم های تولیدی، ایجاد سیستم های هوشمند و خبره و هوش مصنوعی، استفاده از مجموعه های فازی، ایجاد شبکه های عصبی، سیستم های نوین تولیدی و هزینه یابی از جمله سیستم ABC [1] ، سیستم کایزن، سیستم JIT [2] ، سیستم هزینه یابی معکوس، حسابداری مدیریت استراتژیکSCM)) [3] و ارزیابی متوازن نمونه هایی از این پیشرفتها هستند.تغییرات نوین در اوضاع فعالیتهای تجاری و تولیدی سازمانها، تکنیکهای سنتی ارزیابی عملیات را با مشکل همراه ساخته است. ادبیات نوین حسابداری مدیریت بر استفاده از معیارهای غیر مالی بصورت ابزاری برای غلبه بر اشکالات نسبت داده شده به معیارهای مالی تاکید دارد و در واقع معتقد است، که معیارهای غیر مالی باید در کنار معیارهای مالی استفاده شود. بعنوان نمونه، نیون(2001) پیشنهاد می نماید، که معیارهای عملکرد مالی سنتی باید با معیارهای غیر مالی همانند معیارهایی برای بهره وری، سهم بازار، مسئولیت اجتماعی، گسترش تولیدات و

 

4

3

عملکرد کارکنان بصورت مکمل استفاده شود(الهیاری،1387: 27). ارزیابی شرط لازم برای مدیریت است. اگر چیزی را نتوان ارزیابی کرد، نمی توان آنرا مدیریت کرد. کلید دستیابی به بهبود مستمر، توانایی ارزیابی هماهنگ پیوسته عملکرد فرایندهای کلیدی در شرکت است. مدیران ارشد اجرائی می دانند که سیستم ارزیابی سازمان به شدت تحت تاثیر رفتار مدیران و کارکنان است و معیارهای حسابداری مالی سنتی مانند بازده سرمایه گذاری و سود هر سهم[4]، ممکن است درباره فعالیت های نوآور و بهبود مداوم، که نیازهای محیط رقابت امروز است، سیگنال های گمراه کننده ای به آنها بدهد. معیارهای مالی سنتی ارزیابی عملکرد، در عصر رقابت صنعتی به خوبی موثر واقع می شدند ،ولی این معیارها، با توجه به مهارت ها و توانایی هایی که امروز سازمان ها در تلاش برای دسترسی به آنها هستند، نمی توانند موثر باشند. مدیران و پژوهشگران سعی می کردند، تا سیستم های ارزیابی عملکرد را اصلاح کنند. برخی بر « معیارهای مالی مربوط[5] » و برخی دیگر بر بهبود « معیارهای عملیاتی [6]» مانند زمان تولید و نرخ ضایعات تمرکز می کردند. با مشاهده و مطالعه در بسیاری از سازمان ها مشخص شده است، که مدیران تنها بر یک سری از معیارها(بدون توجه به سایر معیارها) تکیه نمی کنند و آنها خواستار بکارگیری توازن بین معیارهای مالی و همچنین عملیاتی هستند(Kaplan and Norton,1992:p.19). سیلک در سال 1998 بیان کرد که تقریباً 60 درصد از هزار شرکت فهرست فورچون در آمریکا، مفهوم ارزیابی متوازن را پذیرفته یا با آن آشنا هستند. ارزیابی متوازن، نیاز بسیاری از 1000 شرکت جزو فهرست فورچون برای ایجاد استراتژی قابل اجرا را برطرف کرده است.ارزیابی متوازن اطمینان می دهد که مقیاس های عملکرد و موضوعات استراتژیک با شاخص های مالی و غیر مالی، عملیاتی و پیشرو و کندرو[7]، متوازن شده اند. شرکت ها به دنبال تبدیل استراتژی به فعالیت های کلیدی هستند. یک علامت مشخصه بیماری در همه شرکت ها که می تواند باعث کندی پیشرفت آنها شود، ناسازگاری استراتژیک[8] است. این علامت مشخصه ، خود را به صورت فعالیت های منفصل و غیر متجانس(ناسازگار) در شرکت نمایان می کند و این زمانی است، که مدیریت برتر اعتقاد دارد شرکت طبق یک استراتژی که هماهنگ با فعالیت های شرکت است، عمل می کند. ناسازگاری استراتژیک در اثر عدم درک صحیح استراتژی به وجود می آید. ارزیابی متوازن تلاش می کند، تا این ناسازگاری را حذف و همه اهداف را با هدف صحیح استراتژی هماهنگ کند(Nair,2004:pp.10-11).

گجراتی، حسینی نسب و الماسی(1385)به بررسی "استفاده از روش ارزیابی متوازن به عنوان پیش نیازی برای شش سیگما: در صنعت فولاد پرداختند و تاثیرات آن را بر سایر روش های مدیریتی در سازمان بررسی نمودند. همچنین به طور خلاصه بیان نمودند که روش ارزیابی متوازن، استراتژی ایجاد ارزش را توصیف کرده و استفاده از منابع را تنظیم می نماید. سپس شش سیگما استراتژی تعریف شده را با استفاده از اطلاعات و ابزارآلات بهبود فرآیند اجرا می کند. در این تحقیق با پیاده سازی روش ارزیابی متوازن، سیاست ها و اهداف سازمان و معیارهای مربوط به آن هدفها استخراج شده و در قسمت اهداف کمی، آن معیارها را به صورت کمی بررسی کرده و با استفاده از روش ارزیابی متوازن، سازمان همواره در جهت اهداف از پیش تعیین شده به پیش می رود. شرکت راک واتر که یک شرکت بین المللی خدمات مهندسی و ساختمانی متخصص در ساخت تاسیسات مهندسی است، با استفاده از ارزیابی متوازن، دیدگاه استراتژی و چهار جزء اساسی سیستم ارزیابی متوازن (مالی، مشتریان، فرآیند داخلی و رشد) را تدوین نمود. به واسطه به کارگیری فن ارزیابی متوازن، شرکت توانست رقابت شدید بین المللی را تحمل نماید، در میان رقبا فوق العاده موفق باشد، با مشتریان خود ارتباط مناسبی برقرار نماید، به تقاضای مشتریان پاسخ مناسب دهد و اهداف استراتژیک را به اقلام مالی مشهود تبدیل نماید(نمازی و رمضانی،1382: 13).

 


[1] - Activity-Based Costing

[2] - Just-in-Time

[3] - Strategic Cost Management

[4] - Earnings Per Share

[5] - Relevant Financial Measures

[6] - Operational Measures

[7] - Leading and Lagging indicators

[8] - Strategic Paradox